Zakładanie firmy #2
W poprzednim artykule z cyklu „Zakładanie firmy” pisaliśmy o tym jak szukać pomysłów na swój nowy biznes (link). Dzisiaj zastanowimy się nad tym co powinno być pierwsze – strona internetowa czy zakładanie firmy? Szczególnie w sytuacji, gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z biznesem i nie masz jeszcze klientów.
Strona internetowa być musi…
Naszym zdaniem najlepiej zacząć od założenia strony internetowej. Na założenie firmy zawsze przyjdzie pora, gdy tylko pojawią się pierwsi klienci. Tym bardziej, że rejestracja działalności zabiera tylko 1-2 dni robocze.
Każdy moment jest dobry na to, aby zacząć przygodę z biznesem. Nie ważne, czy masz pracę na etat, jesteś studentem albo bezrobotnym – zacznij od założenia strony internetowej lub bloga. Możesz równocześnie uczyć się czy pracować, a zarazem budować w sieci podwaliny swojego przyszłego biznesu. Argumentów za tym przemawiających jest wiele. My zgrupowaliśmy je w 5 głównych:
Koszty
Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej nierozerwalnie związane jest z ponoszeniem kosztów – stałych oraz zmiennych. Przedsiębiorca ponosi różne opłaty urzędowe, opłaca podatki i usługi zewnętrzne, np. prowadzenie księgowości. Wiele z kosztów ponosi bez względu na to, czy firma generuje zysk czy straty, np. comiesięczne składki ZUS. Większość opłat, raz zapoczątkowanych, sprawia, że musimy ponosić je stale (poza małymi wyjątkami, np. możliwością zawieszenia działalności i opłacania składek ZUS).
Warto zatem przygodę z biznesem zaczynać minimalnym kosztem. A do takich należy niewątpliwie założenie strony internetowej. Koszt domeny i hostingu nie jest duży – wynosi zazwyczaj mniej niż 500 zł rocznie.
Czas
“Po linii najmniejszego oporu” – oszczędzasz nie tylko pieniądze, ale i czas. Założenie działalności gospodarczej nie trwa długo. Nie mniej jednak rozkręcenie biznesu – znalezienie potencjalnych klientów i inwestorów, miejsca na biuro itd. – zajmuje już sporo czasu. Tworzenie strategii i koncepcji biznesu, biznesplanu czy planów reklamowych to dodatkowy nakład prac. Zaczynając od stworzenia strony internetowej i profili społecznościowych w sieci, sprawiamy, że zanim przystąpimy do żmudnej pracy nad firmą, równocześnie budujemy swoją pozycję w sieci. Można się zdziwić jak wielu klientów poszukuje informacji w internecie. W 2019 roku w ciągu każdej minuty wszystkich wyszukań w wyszukiwarce Google było średnio aż 3,8 miliona! Zadbaj, aby potencjalni klienci trafili na Twoją stronę, gdy szukają interesujących ich treści. Pierwsi klienci mogą pojawić się sami – dzięki naszej stronie, poleceniom i kontom w mediach społecznościowych.
Walidacja pomysłu
Tworząc własna stronę masz prostą szansę sprawdzić, czy Twój pomysł na biznes cieszy się zainteresowaniem. Możesz dowiedzieć się czy Twoje przyszłe produkty i usługi znajdą potencjalnych klientów. I to zanim zainwestujesz mnóstwo czasu i pieniędzy. Warto nawet pokusić się o różne formy badania rynku – ankiety, pytania, wysyłanie darmowych próbek produktu dla zainteresowanych bądź wiernych czytelników.
Wartość dodana
Prowadząc bloga, tworząc artykuły i publikując informacje i nowości z branży, budujesz zarazem swoją markę jako eksperta. Wypowiadając się na forum innych blogów tematycznych czy biorąc udział w dyskusjach w mediach społecznościowych, możesz sprowadzać ruch na swoją stronę. Jednocześnie budujesz zasięg organiczny swoich zasobów – serwisu czy kont społecznościowych. Ciekawe blogi, strony internetowe, początkujące sklepy internetowe są świetnym towarem na rynku. Gdy tylko zmienisz zdanie, możesz sprzedać swoją stronę www z niezłym zyskiem. Im lepszą markę wypracujesz, tym drożej jesteś w stanie sprzedać ją na rynku.
Doświadczenie
Przygotowując treści na swoją stronę, czytasz branżowe publikacje i książki, słuchasz podcastów i przeglądasz tematyczne treści w internecie. Nie dość, że nabywasz wiedzę, to jeszcze szkolisz umiejętności dzielenia się nią (pisarskie czy graficzne). Wypowiadasz się na forum, komentujesz bieżące wydarzenia. W międzyczasie masz szansę oswoić się z hejtem i krytyką, a także poznać wiele interesujących osób, zbudować sieć kontaktów. To wszystko sprawia, że wychodzisz poza strefę komfortu, a nie ma chyba nic, co bardziej przygotuje Ciebie do prowadzenia własnej działalności.
Kiedy założyć własną firmę?
Naszym zdaniem, im później – tym lepiej. Nie warto się spieszyć. Nie namawiamy oczywiście do działalności w szarej strefie. Ale do tego, żeby przygodę z biznesem zacząć niewielkim nakładem pracy – stworzenia strony internetowej czy bloga zanim pojawią się pierwsi klienci. Dzięki temu zawczasu mamy szansę na weryfikację pomysłu, ograniczenie kosztów oraz zbudowanie zasięgu. Własną marką możemy zbudować długo zanim założymy swoją firmę.
Zakładanie firmy trwa 1, maksymalnie 2 dni, więc, gdy tylko zajdzie potrzeba jej założenia, można tego szybko dokonać. W urzędzie bądź poprzez internet, wykorzystując podpis elektroniczny. W sieci znajdziemy sporo krótkich instrukcji zakładania firmy, choćby tutaj.
Strona internetowa to ważny zasób każdego przedsiębiorcy, szczególnie początkującego. Dlatego też zachęcamy, aby spróbować swoich sił i stworzyć stronę internetową czy bloga – samemu bądź zlecając to bardziej doświadczonym osobom.